Azərbaycan ruhlu rəssam
Toğrul Nərimanbəyov bütün dünyada tanınan, sevilən, yaradıcılığına və əsərlərinə böyük maraq göstərilən sənətkar idi
Müasir Azərbaycan təsviri sənətinin
görkəmli nümayəndəsi, SSRİ və Azərbaycan
Respublikasının Dövlət mükafatları laureatı,
SSRİ xalq rəssamı Toğrul Nərimanbəyov 83
yaşında dünyasını dəyişib. Mahir boyakar,
monumentalçı və teatr rəssamı kimi öz fitri
istedadı ilə mədəniyyətimizin inkişafına dəyərli
töhfələr verən görkəmli rəssamın
yaradıcılığı təkcə ölkəmizdə
deyil, onun hüdudlarından çox-çox kənarda da
tanınıb və sevilib. Toğrul Nərimanbəyovun
yaradıcılığı hər zaman diqqət mərkəzində
olub və daim yüksək qiymətləndirilib. O, bir çox ölkələrin
orden və medalları ilə təltif edilib. Rəssamın Azərbaycanın
ali mükafatları olan "İstiqlal" və "Şərəf"
ordenlərinə layiq görülməsi doğma vətənində
onun sənətinə və şəxsiyyətinə
ehtiramın nümunəsidir. Toğrul Nərimanbəyov
bütün dünyada tanınan, sevilən,
yaradıcılığına və əsərlərinə
böyük maraq göstərilən rəssam olub. Elə
bunun nəticəsidir ki, onun adı dahi rəssamlarla bir
sırada "Dünya incəsənət-məlumatı"
ensiklopediyasına daxil edilib. Azərbaycan incəsənətinin
zəngin ənənələrindən qidalanan və bənzərsiz
üslubu ilə səciyyələnən sənətkarın
yaradıcılığı həmişə böyük
şöhrət qazanıb. Onun əsərləri müxtəlif
muzey və kolleksiyalarda nümayiş etdirilərək gənc
rəssamlar nəslinin formalaşmasına müsbət təsir
göstərib. Görkəmli rəssam
yaradıcılığında janrlardan heç birinə
müstəsna əhəmiyyət, xüsusi
üstünlük verməyib. Böyük istedada malik
olduğu üçün təsviri sənətin
bütün janrlarında yüksək peşəkarlıq
nümayiş etdirərək qiymətli nümunələr
yaradıb.
Fərqli
yaradıcılıq üslubu
Toğrul
Nərimanbəyov 1930-cu ildə Bakıda doğulub. Bakı Rəssamlıq
Məktəbini və Litva Dövlət İncəsənət
İnstitutunu bitirdikdən sonra uşaqlıq və gənclik
illəri Azərbaycanda, Özbəkistanda və Litvada
keçib. Azərbaycan və Özbəkistanda Şərq
miniatür sənətinin cazibədar epik-major ahəngi onun
uşaqlıq yaddaşında dərin izlər buraxıb.
Litvada təhsil alarkən Qərbə məxsus barokko
üslubunun təmtəraq və qotika arxitekturasının sərtliyi
ilə qarşılaşıb. Vilnüsdə Rəssamlıq
İnstitutunda oxuyarkən Delakrua sənətinə xas olan
romantik gözəllik, Cotto əsərlərindən
süzülüb gələn səmimiyyət, Rembrantda tragik
vüsət, Sezanda rəssam fikrinin ifadə dəqiqliyi onu
valeh edib. Toğrul Nərimanbəyov Van Qoqu həmişə
özünə ruhən yaxın sənətkar hesab edib. Təbii
ki, klassik rəssamların yaradıcılığı ilə
yaxından tanışlıq onun dünya miqyaslı bir rəssam
kimi yetişib formalaşmasında rol oynayıb.
Toğrul
Nərimanbəyov ötən əsrin 50-ci illərində
diplom işi olan "Baltik balıqçıları"
adlı əsəri ilə rəssamlıq aləminə qədəm
qoyub. O vaxt özünün ən yaxşı inkişaf
dövrünü keçirən incəsənət aləmi
gənc rəssamın fərqli yaradıcılıq
üslubunu maneəsiz qəbul etməyib. Toğrul Nərimanbəyovun
yaradıcılığında Şərqlə Qərb sənətinin
sintezi xüsusi üstünlük təşkil edirdi. Onun əsərlərində
Şərq miniatür sənətinə məxsus gözəl
dekorativlik, Qərb incəsənətinə xas
intellektuallıqla harmonik vəhdət təşkil edib, bu əsərlərin
hərəkətverici qüvvəsinə çevrilirdi. Onun əsərlərinə
dodaq büzərək "milli zəmindən
uzaqlaşmış", "cızığından
çıxmış rəssam" adlandırdılar. Amma bu
qınaqlar rəssamı yolundan döndərməyib. T.Nərimanbəyov
bu iradların heç birinə məhəl qoymayaraq ürəyinin
hökmü ilə işləyib. Həmçinin rəssamın
özünə də baxışlar birmənalı
olmayıb. Bəziləri onu “xalqın içindən
çıxmayan”, “onun dərd-sərindən, adət-ənənələrindən
xəbəri olmayan" rəssam adlandırırdılar. Amma
onun əsərləri bu qınaqların əksini deyirdi. Bu əsərlərdə
T.Nərimanbəyovun uşaqlıqdan xalqın içində olan,
onun dərd-sərini, adət-ənənələrini içəridən
görən və onları milliliklə bəşəriliyin
sintezində verməyi bacaran bir sənətkar olması üzə
çıxır. Bu keyfiyyətlərə demək olar ki,
onun bütün əsərlərində rast gəlmək
mümkündür. "Buzovnada bayram", "Muğam"
"Musiqiçilər", "Şəkidə bazar",
"Yaylaqda", "Əlincə qalası", "Qədim
Naxçıvanın panoramı" əsərləri buna
gözəl misaldır. Rəssam istər mənzərə,
istər tarixi-etnoqrafik, istərsə də məişət
mövzulu əsərlərində ən çox xalq həyatını,
məişətini, tarixini və etnoqrafiyasını
araşdıraraq vəsf edib. Həmin əsərlərdən
rəssamın öz torpağın və xalqına sevgisinin nə
qədər hüdudsuz olduğunu hiss etmək
mümkündür. Onun üçün Azərbaycan təkcə
Bakıdan deyil, həm də uzaq bölgələrdən,
gözəl meşələr, çaylar, çəmənliklər,
uca dağlardan ibarətdir. Bu gözəlliklərə
içəridən baxan rəssam əsərlərində rənglərin
ecazkar dili ilə bu yerləri görməyənləri
inandırmağa çalışır ki, dünyanın ən
gözəl yeri onun Vətənidir!
Toğrul
Nərimanbəyovun əsərlərinin hamısı Azərbaycan
xalqının milli xüsusiyyətlərini, adət-ənənələrini,
məişət tərzini, psixologiyasını özündə
qabarıq əks etdirmək baxımından qiymətlidir.
Şuşa
nisgili
Dünya
şöhrətli rəssamın babası və atası
şuşalı olub. Atası Fərman işlə
bağlı olaraq sonradan Almaniyaya göndərilib. Daha sonra
Fransanın Tuluza şəhərində təhsil alıb.
Sonra isə Azərbaycana qayıdıb mühəndis kimi
çalışıb və Mingəçevir su-elektrik
stansiyasının əsasını qoyanlardan birinə
çevrilib. 1937-ci ildə isə atası repressiya qurbanı
olub.
Bu üzdən
görkəmli rəssamın içində Şuşa həsrəti
vardı. Düşmən əlində qalan
torpaqlarımıza bir neçə əsər də həsr
etmişdi. Söz düşəndə “Şuşa bir
möcüzədir, bizim möcüzəmiz. Şuşanı
unutmaq, oranın gözəl təbiəti üçün
darıxmamaq mümkün deyil. O zamanlar vaxt tapan kimi ilk
növbədə Şuşaya gedib Şuşanın gözəlliyindən
ilham alırdım. Əminəm ki gec-tez ədalət bərpa
olunacaq, torpaqlarımızı geri qaytaracağıq. Dünya
birliyi Qarabağın kimə məxsus olduğunu yaxşı
bilir. Torpaqlar öz yiyəsinə qaytarılmalıdır”
deyirdi. Uşaqlıq illərində Şuşanın hər
qarışını addım-addım gəzən rəssam
Şuşaya qonaq kimi getmək fikrindən də uzaq idi:
“Şuşaya qonaq kimi getmərəm, oranın sahibi kimi gedəcəyəm.
Bu cür səfərlərdə belə çıxır ki,
onlar Şuşanın sahibi, biz isə qonağıq. Axı
ora bizim torpağımızdır. Şuşa bizimdir, bax, bunu
dünyaya çatdırmalıyıq. Ancaq mənə hələlik
Şuşaya getmək təklif olunmayıb. Bəlkə də
daha çox xaricdə olduğum üçün məni dəvət
etmirlər. Şuşa bizimkidir və torpaq sahibinin
olmalıdır. Şuşa qaytarılsa, gedib orada
yaşayacağam. Şuşadan gözəl şəhər
tanımıram..." -deyə bildirirdi.
Təbiət
ətirli lövhələr
Rəssamın
"Xəzər üzərində şəfəq",
"Baltika balıqçıları" tablolarında gənc
entuziastların romantik obrazları əks olunub.
"Emalatxanada", "S. Bəhlulzadə",
"Mahnı", "Məhsuldarlıq",
"Polyaçka", Sevinc" kimi lirik lövhələrində
işıqlı həyatı anlara rast gəlmək olur. Rəssamın
ürəkdolusu axtarış formaları Azərbaycan və
dünya incəsənətinin ən yaxşı ənənələrinə
əsaslanıb. "Göyçay bağlarında",
"Bahar yarmarkası", "Narlar və armudlar",
"Çiçəklər", "Köhnə
çinar", "Qız qalası" kimi heyranedici natürmort
və peyzajlarda təbiət ətri duyulur. Onlara sanki
torpağın canlı şirəsi, Abşeronun
yandırıcı günəşi, Göyçayın,
Zaqatalanın, Lənkəranın təbiətinin əlvan rəngləri
hopub.
T.Nərimanbəyov
bir çox teatr səhnələrinin və bayram təntənələrinin,
dekorativ səhnə əsərlərinin müəllifi kimi də
tanınırdı. Görkəmli rəssam 1952-ci ildən bədii
sərgilərin iştirakçısı olub. Kuba, Hindistan,
Polşa, Çexiya, Slovakiya, Almaniya, Fransa, İtaliya, Moskva,
ABŞ və s. ölkələrdə dəfələrlə
fərdi sərgiləri keçirilib.
“Nağıllar
aləmində”
T.Nərimanbəyovun
bütün əsərləri Azərbaycan ruhludur. Onun əsərlərində
milliliklə bəşəriliyin vəhdəti əksini
tapıb. Rəssamın tablolarında gah İçərişəhərin
qədim, dar və sirli küçələrini, tarixi abidələrinin,
gah Xəzərin şahə qalxan dalğalarını, Azərbaycanın
füsunkar mənzərələrini, gah da Parisin,
Lüksemburqun, Vaşinqtonun və digər ölkə və
şəhərlərin mənzərəsini görmək
olar. Elə buna görə də rəssamın əsərləri
bütün dünyanı gəzib dolaşırdı.
T.Nərimanbəyovun
bəzi əsərləri əfsanə və nağıllara
bənzəyir. Bu nağıllarda hər şey xoş sonluqla
bitir. Rəssamın "Nağıllar aləmində"
monumental əsəri Azərbaycan Kukla Teatrının foyesini bəzəyir.
Monumental divar rəsmində həqiqətlə əfsanənin,
sevinclə kədərin bir-birinə qaynayıb
qovuşduğu sirli aləmlə üzləşmək
mümkündür. Bu əsər rəssamın divar rəssamlığı
sahəsində ilk uğurlu işi olub. Tamaşaçı bu
əsərin fonunda divar rəssamlığı sahəsində
artıq yetkinləşib formalaşmış əvəzsiz
bir rəssamla tanış olur.
Rəssam
divar rəssamlığına üz tutmasını artıq kətanın
onun fantaziyasına darısqallıq etdiyini duyması ilə
izah edir. Toğrul Nərimanbəyov sonralar da divar rəssamlığına
müraciət edərək unikal sənət nümunələri
yaradıb. Rəssamın monumental divar rəsmləri
xalqın sevincli, kədərli ovqatı üzərində
köklənmiş qədim mahnıları xatırladır.
Toğrul
Nərimanbəyov divar rəssamlığının daha məsuliyyətli
olduğunu söyləyir: “Kətan üzərində çəkilən
əsərlər elədir ki, xoşuna gəlməyən yeri
olanda əl gəzdirib düzəliş edə bilərsən.
Heç ürəyinə yatmayanda gizlədib üzə
çıxarmayırsan, yandırıb məhv edərsən.
Amma divara çəkilmiş əsər divara
köçdü, qurtardı. Daha onu nə düzəldə,
nə də məhv edə bilərsən. O necə var, eləcə
- bütün qüsurları, kəm kəsirləri ilə
birlikdə həmişəlik qalmalıdır. Ona əvvəlcədən
bəstələnmiş, hazır, özü də gözəl
mahnı gərəkdir ki, birbaşa divara köçürəsən”.
Fransada Vətən
ruhu
Görkəmli
rəssam uzun illər idi ki, Fransada yaşayırdı. Vətəndən
köçüb getməsi isə ötən əsrin 80-ci
illərinin axırlarında şəxsi həyatında
baş verən gözlənilməz hadisələrlə
bağlı olub. Bunu yaxınlarından gizlətsə də,
portretini çəkdiyi parapsixoloq Tofiq Dadaşovdan gizlədə
bilməyib. Parapisixoloqun “Məşhursunuz. Daha məşhur
olacaqsınız. Amma böyük çətinliklərlə
üzləşəcəksiniz. Vətəndən uzaq
düşüb bütün dünyanı
dolaşacaqsınız"- sözlərindən bir müddət
sonra ailəliklə Moskvaya, sonra Amerikaya, oradan da Lüksemburqa
və Fransaya köçüb. Böyük çətinliklərlə
üzləşsə də güc tapıb Parisdə qərarlaşa
bilib. Hətta bu şəhərin nüfuzlu sərgi
salonlarından birində - “Konven de Kordelyer” salonunda möhtəşəm
fərdi yaradıcılıq sərgisini də açıb.
Azərbaycanın bütün gözəlliklərinin tərənnüm
olunduğu sərgi hamını heyran qoyub. Amerikanın Priston
Universitetinin professoru Berit Zeyzinker rəssamın 40 əsərini
əldə edərək Priston şəhərində onun
adına sərgi salonu yaradıb. Dünyanın bir çox
ölkələrində sərgiləri keçirilən rəssamı
tamaşaçılar həm də opera müğənnisi
kimi tanıyırlar. Ötən əsrin sonralarından
başlayaraq o, maraqlı konsert proqramları ilə nüfuzlu
səhnələrdə görünür. Onu rəssam kimi sevənlər
artıq müğənni kimi də sevib dəyərləndirməyə
başlayıblar. O, həmçinin mətbuatda şeirlərini
çap etdirir.
Andre
Molro, Çingiz Aytmatov, Lütfi Zadə, Mstislav
Rastropoviç, Qara Qarayev, Ueno Mokato, İren Lüdviq, Rene
Qere, Səttar Bəhlulzadə, Fikrət Əmirov kimi
dünyanın məşhur sənət və elm adamları
onun çoxçalarlı yaradıcılığını
yüksək qiymətləndirib. Çingiz Aytmatov onu
"Dövrümüzün dahiyanə rəssamı",
"Rəssamlığın özünü bir boy ucaldan sənətkar",
Ueno Mokato isə "Əsərləri nəhəng musiqi
notunu xatırladan rəssam", "Öz
torpağının gözəlliklərini böyük səxavətlə
dünyaya göstərməyi bacaran istedadlı sənətkar"
adlandırıblar.
Görkəmli
rəssam həmişə iş başında idi. Şöhrəti
dünyanı dolaşan rəssam deyirdi ki, onun
üçün ən sakit yer və rahat istirahət guşəsi
özünün yaradıcılıq emalatxanasıdır.
Ancaq görkəmli rəssama hələ bundan sonra da
divarları arasında nə qədər nadir sənət
nümunələrinin yarana biləcəyi emalatxanaya da həmişəlik
vida etmək lazım gəldi...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2013.-11 iyun.-S.11.